Η επιχειρηματικότητα ήταν πάντα μια διέξοδος με προοπτικές εξέλιξης, προόδου και επαγγελματικής ανάπτυξης. Στην Ελλάδα του σήμερα, η επιχειρηματικότητα φαντάζει ως λύση στο πρόβλημα της απασχόλησης και της αντιμετώπισης της ανεργίας. Γι’ αυτό και παρατηρείται μια έντονη κινητικότητα και ενδιαφέρον στην ίδρυση νέων εταιριών.
Πώς όμως θα είναι η επιλογή αυτή επιτυχημένη; Πώς δημιουργείται μια βιώσιμη επιχείρηση; Παρακάτω γίνεται μια προσπάθεια αποκωδικοποίησης των βημάτων για την δημιουργία μιας βιώσιμης επιχείρησης:
Step 1: Η ύπαρξη της επιχειρηματικής Ιδέας!
Ξαφνικά σαν να φώτισε ο γλόμπος του Γρανάζη μέσα στον κεφάλι σας!!! Εξαιρετική ιδέα! ‘Όμως τι κάνει μια ιδέα εξαιρετική; Ποιός θα μου προσυπογράψει ότι δεν θα κάνω «μία από τα ίδια»; Πως θα δημιουργήσω μια βιώσιμη επιχείρηση;
Δύο πράγματα πρέπει να έχετε στο μυαλό σας: το προϊόν ή η υπηρεσία που αφορά η ιδέα που έχετε, ΠΡΕΠΕΙ να ικανοποιεί μια ανάγκη ή/και να επιλύει ένα πρόβλημα.
Step 2: Η Έρευνα Αγοράς
Υπάρχει αγορά; Πόσο μεγάλη; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της αγοράς; Υπάρχει Ανταγωνισμός; Και αν ναι, πόσο μεγάλος;
Αυτές είναι βασικές ερωτήσεις που καλείστε να απαντήσετε.
Είναι αναγκαίες οι πληροφορίες αυτές για να δείτε αν όντως υπάρχει κενό στην αγορά για το προϊόν ή/και η υπηρεσία που έχετε επινοήσει και αν έχει όντως νόημα να προχωρήσετε στο εγχείρημα αυτό.
Startup* επιχείρηση ή όχι startup, για να είναι βιώσιμη η επιχείρηση σας θα πρέπει να υπάρχει η αγορά και το κενό σε αυτήν για να διεκδικήσετε ένα κομμάτι της.
Step 3: Το Στοιχείο Διαφοροποίησης
Ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να εξετάσετε. Ποια είναι τα δυνατά, ποια τα αδύνατα στοιχεία του εγχειρήματος σας; Ποιες οι προκλήσεις και ποια τα ρίσκα; ‘Έχετε κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με ό,τι κυκλοφορεί στην αγορά;
Λειτουργήστε προνοητικά. Συνεργαστείτε με ειδικούς. Μπείτε σε προγράμματα Επιτάχυνσης τα οποία υποστηρίζουν νέες επιχειρήσεις γιατί… αν κυκλοφορήσετε στην αγορά, ένα προϊόν ή/και μία υπηρεσία που ήδη υπάρχει στην ίδια τιμή, με τον ίδιο τρόπο, τότε το μερίδιο της αγοράς που θα πάρετε δεν είναι εξασφαλισμένο.
Βρείτε ή εφεύρετε ένα τρόπο για να διαφοροποιηθείτε.
Ή αλλιώς, βρείτε μια άλλη ιδέα.
Step 4: Ο Επιχειρηματικός Σχεδιασμός
Αν όλα δείχνουν ότι η ιδέα σας δεν είναι μόνο εξαιρετική αλλά υπάρχει κενό στην αγορά και διαφοροποίηση στο σκεπτικό σας, τότε αναλύστε το εγχείρημα σας έχοντάς υπόψιν τα παρακάτω:
- Βρείτε την κατάλληλη ομάδα που θα πλαισιώσει το εγχείρημα σας.
- Προσδιορίστε αναλυτικά την αγορά σας και τον ανταγωνισμό.
- Προσδιορίστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος/ υπηρεσίας σας.
- Με ποιους χρειάζεται να συνεργαστείτε;
- Ποιό είναι το επιχειρηματικό μοντέλο που θα ακολουθήσετε;
- Τι χρήματα χρειάζονται και από πού θα αντλήσετε τα αναγκαία κεφάλαια.
- Δημιουργήστε ένα μίνι προϋπολογισμό της τριετίας.
Θα χρειαστείτε σίγουρα βοήθεια. Συμβουλευτείτε ειδικούς σε θέματα Αγοράς, Καινοτομίας, Οικονομικών κτλ ή μπείτε σε Προγράμματα Επιτάχυνσης (Acceleration Programs).
Step 5: H Αναζήτηση Κεφαλαίων
Καλές οι ιδέες, καλά τα νέα προϊόντα και οι υπηρεσίες αλλά χωρίς κεφάλαιο, δεν είναι εύκολο να πραγματοποιηθούν.
Αξιοποιήστε τα κεφάλαια των 3 Fs ( Family Friends & Fools ☺). Αν δεν σας φτάνουν τα χρήματα ή δεν σας χρηματοδοτεί κανείς από το περιβάλλον σας, τότε αναζητήστε λύσεις σε κρατικά προγράμματα, σε επενδυτές (angel Investors) ή/και μπείτε σε Προγράμματα Επιτάχυνσης που μπορεί να εξασφαλίσουν και κεφάλαιο και τεχνογνωσία αλλά και να σας δώσουν κατάλληλα εργαλεία και γνωριμίες που θα σας οδηγήσουν στην άντληση πόρων που χρειάζεστε.
Για την εύρεση των κεφαλαίων είναι απαραίτητο να είναι ολοκληρωμένος ο επιχειρηματικός σχεδιασμός, να έχει διεξαχθεί μια έρευνα που θα επικυρώνει, τεκμηριώνει και θα αναπτύσει περαιτέρω την ιδέα και το επιχειρηματικό μοντέλο, καθώς και να αποτιμήσει το επιχειρηματικό δυναμικό. Επίσης, αν υπάρχει κάποιο πρότυπο του προϊόντος ή της υπηρεσίας, αυτό αξιολογείτε πολύ θετικά, κατά περίπτωση. Μόνο με τον τρόπο αυτό θα μπορέσετε να πείσετε πιθανούς επενδυτές για την ελκυστικότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας σας.
Σημαντικό στοιχείο που πρέπει να έχετε υπόψιν είναι ότι οι υποψήφιοι επενδυτές έλκονται από χαμηλό κόστος εκκίνησης, υψηλό κίνδυνο, μεγάλη ή δυνατόν παγκόσμια αγορά, υψηλές αποδόσεις και προοπτικές μεγέθυνσης.
Step 6: H Κατάλληλη Καθοδήγηση
Έστω ότι τα προηγούμενα βήματα πήγαν πολύ καλά, η ιδέα είναι καλή, υπάρχει κενό στην αγορά, βρήκατε τα αναγκαία κεφάλαια και χρειάζεστε καθοδήγηση για το πώς θα ξεκινήσετε και τυπικά την επιχείρηση σας. Μιλήστε με τους κατάλληλους ανθρώπους που θα σας προσφέρουν την καθοδήγηση που χρειάζεστε λίγο πριν αποκτήσετε νομική μορφή. Νομικοί, Ειδικοί για την Πνευματική Ιδιοκτησία, Ειδικοί στην αδειοδότηση επιχειρήσεων, Marketeers, Οικονομικοί Σύμβουλοι, Φορολογικοί Σύμβουλοι, Σύμβουλοι Πληροφορικής κτλ, μπορεί να σας διευκολύνουν και να σας διαφωτίσουν για θέματα που εσείς δεν γνωρίζετε, πριν πατήσετε το κουμπί της έναρξης των εργασιών σας είτε στην Ελλάδα είστε στο εξωτερικό.
Step 7: Το νέο Ξεκίνημα
Δεν θα πάψετε να είστε νέα επιχείρηση παρά μόνο εφόσον η επιχείρηση σας κάνει ένα σημαντικό κύκλο επιτευγμάτων. Τα επιτεύγματα αυτά μπορεί να είναι πχ να εξελίξετε το προϊόν ή την υπηρεσία σας σύμφωνα με τα milestones που έχετε θέσει, η ανέρευση νέων επενδυτών, το άνοιγμα των αγορών. Όπως και να έχει, φροντίστε να έχετε καθοδήγηση από ανθρώπους της Αγοράς που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την εδραίωση σας, την πρόοδο και την κερδοφορία σας.
Μη ξεχνάτε, το να δημιουργήσετε μια βιώσιμη επιχείρηση, startup ή μη, είναι ίσως η πιο επικερδής και ωφέλιμη εμπειρία για την επαγγελματική αποκατάσταση σας.
Πηγή: epixeiro.gr