Κάθε οργανισμός, κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα, αλλά κυρίως οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, οφείλουν να αντιλαμβάνονται την αξία του ανθρώπινου κεφαλαίου και να επενδύουν σε αυτό συστηματικά.
Στην χώρα μας, την τελευταία 10 ετία της κρίσης και της υψηλής ανεργίας, η εργασιακή νομοθεσία άλλαξε ουσιαστικά προς όφελος των εργοδοτών και ήταν μία μεγάλη ευκαιρία γι’ αυτούς να προσελκύσουν εύκολα και δίνοντας απλώς τις τυπικές αμοιβές, τους καλύτερους και πλέον εξειδικευμένους εργαζομένους. Για τον λόγο αυτό, η προσέλκυση, επιλογή και πρόσληψη σχεδόν κάθε ειδικότητας, ήταν και εξακολουθεί να είναι, μία εύκολη υπόθεση.
Όταν μία επιχείρηση ξεπερνάει τα όρια της αυτοαπασχόλησης, ήδη από τον πρώτο εργαζόμενο που αποκτά, πρέπει να συμπεριλάβει στην φιλοσοφία και κουλτούρα της τον τρόπο που θα τον κάνει να είναι κομμάτι των βασικών της στόχων. Αναμφίβολα η τελική επιδίωξη – στόχος είναι η μέγιστη κερδοφορία, όμως η διαδρομή μέχρι εκεί περιλαμβάνει πολλά ειδικότερα θέματα. Θεμελιώδους σημασίας είναι το προσωπικό, που πρέπει να είναι τόσο όσο χρειαζόμαστε, χωρίς υπερβολές, πλήρως καταρτισμένο και εξειδικευμένο, να έχει την ελευθερία να εργάζεται δημιουργικά, δίχως ιδιαίτερη επίβλεψη, άρα αφοσιωμένο και ενεργητικό.
Οπωσδήποτε οι χρηματικές ανταμοιβές και τα bonus επιδόσεων είναι πρόκληση για να επιτύχουν οι εργαζόμενοι περισσότερα από τα αναμενόμενα και να τα ξεπεράσουν. Όταν όμως αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν, υπάρχουν εναλλακτικές.
Η Θεωρία της Προσδοκίας υποστηρίζει ότι, κάθε άτομο κινητοποιείται με την προσδοκία να πετύχει κάτι που του φαίνεται ελκυστικό. Έτσι, ήδη από την πρόσληψη ή αμέσως μετά, κάθε εργοδότης καλό είναι να διερευνά διακριτικά τι μπορεί να είναι ελκυστικό – πέρα από τις χρηματικές αμοιβές – για τους εργαζομένους του.
Ηχηρό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του René Redzepi, αλβανικής καταγωγής, σεφ και ιδιοκτήτη του διασημότερου εστιατορίου στον κόσμο. Το δανέζικο εστιατόριο Noma σερβίρει μεταξύ άλλων κατεψυγμένα μυρμήγκια και βρύα ταράνδων, ορεκτικά σερβιρισμένα σε γλάστρες και μπισκότα από φύκια. Ο πρωτοπόρος επιχειρηματίας και σεφ, αντάμειψε ορισμένους συνεργάτες του δίδοντάς τους μερίδιο από το εστιατόριο, μεταξύ των οποίων και στον 65χρονο αφρικανό λαντζέρη. Ο άνθρωπος αυτός δεν ανήκει στο δημιουργικό κομμάτι της ομάδας, δεν είναι σεφ, ούτε καν έχει επαφή με τους πελάτες που μπαίνουν σε λίστα αναμονής για πέντε μήνες, προκειμένου να απολαύσουν τα καινοτόμα εδέσματα. Είναι μάλιστα προχωρημένης ηλικίας και άρα σύντομα θα συνταξιοδοτηθεί. Γιατί λοιπόν επιλέχθηκε από τον ιδιοκτήτη ώστε να επιδοτηθεί; Ο λόγος που ισχυρίσθηκε ο Redzepi ήταν απλός: επειδή δούλευε πάντα σκληρά και διαρκώς χαμογελαστός.
Με τον τρόπο όμως αυτό, δόθηκε σαφές μήνυμα και στόχος στους υπόλοιπους ανθρώπους της ομάδας, ότι όλοι ανεξαιρέτως μπορούν να επιτύχουν μία μεγάλη ανταμοιβή.
Με απλές αιτιολογίες και χωρίς χρήματα, ο Redzepi δημιούργησε στο προσωπικό του την προσδοκία ότι ανεξάρτητα από την εμπλοκή τους στο αποτέλεσμα του εστιατορίου (φήμη, κέρδη, διασημότητα), εκείνος ως εργοδότης ανταμείβει τους εργαζομένους του ακόμη και για την «θετική τους αύρα».
Μην διστάσετε λοιπόν να πετύχετε την κορυφή μέσα από τις επιδόσεις του προσωπικού σας, ακόμη και αν δεν διαθέτετε τα σχετικά κεφάλαια. Οι προσδοκίες που μπορεί να έχουν οι εργαζόμενοί σας, συχνά ξεπερνούν τα συνηθισμένα πλαίσια. Μπορείτε σίγουρα να κινητοποιείστε τα συναισθήματά τους ευχάριστα και να αποκτήστε την εμπιστοσύνη τους, ώστε να νιώθουν άνετα και να μιλούν χωρίς ενδοιασμούς για οτιδήποτε θεωρούν ελκυστικό στην επαγγελματική τους ζωή. Εκμαιεύστε κάθε σχετική πληροφορία και αξιολογήστε την, ώστε να ανακαλύψετε τις πιο απίθανες προσδοκίες τους και οτιδήποτε θεωρούν οι εργαζόμενοί σας σημαντικό ως ανταμοιβή. Ακολούθως, πηγαίνετε ένα βήμα παρακάτω και εκπλήξτε τους ευχάριστα. Σίγουρα θα δείτε και την επιχείρησή σας να απογειώνεται.
Πηγή: epixeiro.gr