Στο podcast Goldman Sachs Exchanges, oι επικεφαλής διάφορων επιχειρηματικών τομέων της Goldman Sachs – συνάλλαγμα, επενδυτικές και τραπεζικές συναλλαγές, εταιρικά ομόλογα – ερμηνεύουν την τρέχουσα αστάθεια της αγοράς. Σε αυτό, ο Steven Strongin, πρώην επικεφαλής της παγκόσμιας έρευνας για την Goldman Sachs, συζητά τους οικονομικούς παράγοντες που θα διαμορφώσουν την αγορά και τον ανταγωνισμό, μετά το Covid-19. Υποστηρίζει ότι 3 φάσεις θα κυριαρχήσουν στην αγορά όπου οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές θα αναμένουν διαφορετικά πράγματα. Αυτές είναι: της Άμυνας, της Συρρίκνωσης και της Καινοτομίας.
Το επενδυτικό πλαίσιο μετά το COVID-19
Όπως υποδηλώνει και το όνομα, το Covid-19 είναι κάτι περισσότερο από ένα «σοκ» στο οικονομικό σύστημα, ή «μια άνευ προηγουμένου ύφεση». Ας μην το παραμελήσουμε αυτό. Πανδημική κρίση υγείας. Τελεία. Παγκόσμιο οικονομικό κώμα. Τελεία. Αυτή είναι μια πλήρης επαναφορά. Σκεφτείτε: <CTRL> + <ALT> + <DELETE> της δυναμικής της αγοράς, της συμπεριφοράς των καταναλωτών, της πολιτικής σκέψης, της νομισματικής διαχείρισης κ.ά.. Αρκετά πράγματα, έτσι;
Το Covid-19 αλλάζει το παιχνίδι σε τέτοιο βαθμό ώστε τυχόν στρατηγικές «αντιγραφής και επικόλλησης» του παρελθόντος οδηγούν σε αδιέξοδο. Σκεφτείτε τις καμπύλες S. Τα πράγματα λειτουργούν και μετά δεν λειτουργούν. Κάθε φάση θα είναι αρκετά διαφορετική από την προηγούμενη. Μιλάμε για αστάθεια, έτσι; Ναι, και όπως γνωρίζουμε όλοι σε περιόδους αστάθειας παρουσιάζονται και ευκαιρίες.
Ο Strongin σκιαγραφεί κάποια θέματα που θα επιταχύνουν, θα ταρακουνήσουν, και θα καθοδηγήσουν τις επιχειρήσεις σε αυτές τις φάσεις. Ως σύμβουλος, εκτιμώ πραγματικά πώς ο Strongin οργανώνει την σκέψη του σε «καλάθια/κατηγορίες», και μας δείχνει τη λογική και τις υποθέσεις που αναπτύσσει – διευκολύνοντας εμάς (τους ακροατές/αναγνώστες) να δούμε πού συμφωνούμε ή διαφωνούμε με αυτά που λέει. Συμπεριφέρεται ως φοιτητής του MBA που εργάζεται μέσω μιας υπόθεσης.
Η στήριξη επιχειρηματικών μοντέλων που λειτουργούν και ο θάνατος εκείνων που δεν λειτουργούν, είναι ο τρόπος προσαρμογής των οικονομιών σε νέες συνθήκες. Η ιδέα είναι να ξεχωρίσουμε τους μοχλούς αλλαγής από το δομικό περιβάλλον που καθορίζει τον καλύτερο τρόπο αλλαγής σε μια δεδομένη στιγμή.
Μερικές φορές, οι επιχειρήσεις είναι τυχερές. Διαθέτουν ένα προσωρινό πλεονέκτημα λόγω των περιστάσεων (π.χ. το σωστό δίκτυο διανομής ή το σωστό δίκτυο προμηθευτών). Αυτό δεν είναι απαραίτητα ένα βιώσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, επομένως πρέπει να προσέχουν τις μεταβολές στον κλάδο τους.
1. Άμυνα
Τίποτα το καινούριο εδώ. Εάν ηγείστε μιας αεροπορικής εταιρείας και τα αεροπλάνα σας γειωθούν για μερικούς μήνες – βρίσκεστε σε λειτουργία επιβίωσης. Το ίδιο ισχύει και για τους επενδυτές και τις κυβερνήσεις. Πρόκειται για τους μηχανισμούς άμυνας των ισολογισμών. Τους πρώτους μήνες της κρίσης, είναι αδύνατο να δημιουργήσετε αξιόπιστα μια γραμμή βάσης (baseline). Σε τελική ανάλυση, ποιος μπορεί να γνωρίζει; Η καλύτερη στρατηγική λοιπόν είναι να ενισχύσετε την ρευστότητα, να παραμείνετε ευέλικτοι και να «επιβιώσετε για να πολεμήσετε μία άλλη μέρα».
Και αυτό ακούγεται λογικό… μέχρι ενός σημείου όμως. Σε ποιο σημείο οι ηγέτες σταματούν να παίζουν άμυνα και αρχίζουν να προετοιμάζονται για τον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα; Πότε ο ασθενής θα σταματήσει να αιμορραγεί, έτσι ώστε να του χορηγηθεί η θεραπεία; Πρώτη καμπή.
Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ
Πηγή:www.epixeiro.gr