Η σημερινή εποχή αποτελούσε έτσι κι αλλιώς έναν στίβο για ψηφιακό μετασχηματισμό, πολλώ δε μάλλον, μετά την παγκόσμια συγκυρία της πανδημίας, κατά την οποία γίναμε μάρτυρες ενός faster-pace transformation. Η αρένα που παραδοσιακά παίζεται το παιχνίδι της εξέλιξης των ειδών, όπου ο ταχύτερα προσαρμοζόμενος οργανισμός επιβιώνει, θέτει αναβαθμισμένους κανονισμούς όπου οι ψηφιακές δομές δεν είναι απλώς ένα nice to have χαρακτηριστικό αλλά ο παράγοντας που καθορίζει την ύπαρξή σου.
Το σημερινό ψηφιακό challenge
Παρατηρήσαμε το πρώτο 6μηνο του 2020 ότι το ψηφιακό επιχειρείν -είτε έχοντας στόχο την προσέλκυση business to business πελατολογίου είτε το hard selling μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων- αυξήθηκε, ωριμάζοντας αρχικά ως σκέψη στο μυαλό των επιχειρηματιών που πάντα το σκέφτονταν αλλά δεν το τολμούσαν, αλλά και στην πράξη, με τη λήψη καίριων πρωτοβουλιών από decision makers.
Το τελευταίο ουσιαστικά έδωσε ώθηση σε οργανισμούς να κάνουν το βήμα μπροστά και να φέρουν στη διοίκηση ένα πλάνο που πλέον να δικαιολογεί την επένδυση στην τεχνολογία όχι απλώς ως ένα fraction των κερδών που θα επιφέρει αλλά και ως τρόπος που θα μειώσει τα λειτουργικά κόστη τους.
Πως στρεφόμαστε συντεταγμένα προς το ψηφιακό επιχειρείν
Κι εδώ αναρωτιόμαστε: Γιατί χρειάζεται να μαθαίνουμε με τον σκληρό τρόπο αυτά που η πραγματικότητα μας επιβάλει ως κανόνας της αγοράς, αντί να διαπιστώνουμε τα αυτονόητα a priori και να στηνόμαστε επιχειρηματικά ως leaders κι όχι ως followers;
Για να γίνω πιο σαφής, η στροφή προς το ψηφιακό επιχειρείν (είτε αυτό ξεκινάει από ένα ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης αποθήκης, είτε ένα λογιστικό software, είτε μια απλή ιστοσελίδα, είτε μια εξελιγμένη πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών), δεν χρειαζόταν μια ‘’κρίση’’ για να πραγματοποιηθεί.
Η πανδημία αυτό που επέφερε ήταν ότι αφενός επέσπευσε τον μετασχηματισμό που θα ερχόταν νομοτελειακά, αφετέρου δικαιολόγησε με τον πιο περίτρανο τρόπο ότι η εν λόγω επένδυση και return έχει και κύρος αποφέρει στο εκάστοτε εγχείρημα.
Επομένως, η απόφαση για στροφή στην τεχνολογική εξέλιξη ενός οργανισμού, θα έπρεπε να είναι στη βασική agenda του κάθε επιχειρηματία και του κάθε στελέχους μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού, as a state of mind. Κι αυτό γιατί ο κορμός μιας επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της, που για να μπορέσουν να τη δουν να αναπτύσσεται θα πρέπει να διαβάσουν τις ανάγκες της αγοράς και να σκεφτούν δημιουργικούς τρόπους για να «βγάλουν λεφτά» για την επιχείρηση.
Το να έχεις, λοιπόν, business mindset και να δρας αντίστοιχα θα πρέπει μεν να σου το εμπνέει η δομή του οργανισμού και τα πρόσωπά του, θα πρέπει όμως και να πηγάζει από τη σπίθα δημιουργικότητας του καθένα που θέλει να δει και την επιχείρησή του και κατ’ επέκταση και τον εαυτό του να αναπτύσσεται.
Προς αυτή την κατεύθυνση, οι οργανισμοί που έχουν αυτό το business mindset στο DNA τους, εκμεταλλεύτηκαν τη σπάνια ευκαιρία του lockdown και χρησιμοποίησαν τα ψηφιακά εργαλεία των τηλεδιασκέψεων για να οργανώσουν ‘’share the knowledge’’ workshops, digital leadership σεμινάρια και coaching sessions μ’ ένα ευρύ μπουκέτο θεματολογίας, που στόχο είχε να πάει μπροστά τον κάθε οργανισμό και να τον ετοιμάσει για τις ακόμη πιο απαιτητικές ημέρες που έρχονται στον επιχειρηματικό τομέα.
Τα στελέχη ως digital entrepreneurs και οι στρατηγικοί σύμμαχοι
Η επιστράτευση ικανών στελεχών και business coaches στον στίβο της ψηφιακής κατάρτισης και ενδυνάμωσης των επιχειρήσεων, άνοιξε μια νέα κατηγορία (ή πιο πολύ επιβεβαίωσε την αναγκαιότητα της ύπαρξής της), αυτή του digital consultant, που δεν είναι εκείνος που απλά θα σου πει «ήρθε η ώρα να κάνεις Google ads» αλλά είναι αυτός που θα σου πει πώς να επεκτείνεις ψηφιακά τη φυσική σου οντότητα και να πετύχεις μετρήσιμους στόχους.
Εδώ να σημειώσουμε ότι όσο πιο μεγάλη είναι η ανάγκη για business excellence στον ψηφιακό κόσμο τόσο πιο ευρεία είναι και η συνεισφορά της συμβουλευτικής ως προς το να γίνει σωστά κι οργανωμένα η ψηφιακή μετάβαση κι όχι άναρχα και βιαστικά. Η ύπαρξη ειδικών (προσώπων κι εταιριών) στον χώρο του e-business μαρτυρά ότι υπάρχει συσσωρευμένη γνώση σε μια ελληνική αγορά που έχει προχωρήσει πολύ έξω από τα σύνορα και μπορεί να τρέξει εξελίξεις σε export markets.
Επί του πρακτέου λοιπόν, για να μπορέσει μια επιχείρηση να στηθεί ανταγωνιστικά στον ψηφιακό κόσμο χρειάζεται έναν στρατηγικό σύμμαχο που θα «την πάρει από το χέρι» και θα αναλάβει να χαράξει πορεία, να βάλει στόχους, να χτίσει θεμέλια και να αναπτύξει ένα οικοδόμημα σταθερό για ένα πολυετές πλάνο.
Όταν έρχεται σε εμάς ένας επιχειρηματίας με μοναδικό brief την επιθυμία του να επεκταθεί στον ψηφιακό κόσμο, τότε καθήκον και υποχρέωσή μας είναι να μπούμε στα παπούτσια του, να κατανοήσουμε το επιτήδευμά του, να δούμε πώς «βγάζει λεφτά» στην παρούσα κατάσταση και να του φτιάξουμε ένα business plan με το οποίο θα μπει στην ψηφιακή αγορά με επιτυχία.
Το μυστικό μπορεί να κρύβεται σε πολλά σημεία, όπως ένα έξυπνο branding, με ωραίο tagline και logo που θα είναι η βιτρίνα της ψηφιακής του παρουσίας. Μπορεί να είναι το πώς θα χτίσουμε μια σελίδα στο ηλεκτρονικό του κατάστημα που θα του αποφέρει κερδοφορία ή ένα εργαλείο που ευνοεί τη συνδυαστική πώληση. Μπορεί να είναι ένα πλάνο προώθησης που θα ευνοεί την πώληση συγκεκριμένου κωδικολογίου με υψηλό μεικτό κέρδος.
Τα πάντα είναι δυνατά και λύσεις υπάρχουν σε πληθώρα. Αρκεί να γίνουν όλα τα βήματα μελετημένα από την αρχή, ώστε να εκπονηθεί στρατηγικό πλάνο που και θα προστατεύσει την επένδυση του επιχειρηματία και θα επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί.
Το αμοιβαίο όφελος για επιχειρήσεις και ανθρώπινο δυναμικό
Η ύπαρξη ενός στρατηγικού συμβούλου που θα παρέχει ολιστικές υπηρεσίες στην επιχείρηση και θα «τρέχει» το project του ψηφιακού μετασχηματισμού έχει διπλό όφελος. Από τη μία παρέχει σιγουριά ότι μια ομάδα από έμπειρα στελέχη του e-business θα αναλάβουν να φέρουν εις πέρας το πλάνο.
Από την άλλη, η σύμπραξη με έναν ειδήμονα του κλάδου φέρει πολλαπλά σημεία επαφής και διαμοιρασμού της γνώσης που εκπαιδεύουν και ωριμάζουν στελεχιακά την ίδια την επιχείρηση.
Ο λόγος που στέκομαι στην εκπαίδευση και όχι μόνο στο οικονομικό αποτέλεσμα της συνεργασίας είναι γιατί θεωρώ ότι η εμπειρία που αποκομίζει μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός κατά το ταξίδι της ψηφιακής ενδυνάμωσης είναι τέτοια που ακονίζει ακόμα και τα πιο κοφτερά μυαλά στο πώς να συνεχίζουν να εξελίσσουν και τους εαυτούς τους και τις ομάδες τους προκειμένου στην επόμενη απαιτητική συγκυρία να μην πιαστούν εξ’ απήνης αλλά να έχουν χτίσει μια επιχειρηματική ωριμότητα στον ψηφιακό κόσμο που θα τους επιτρέψει να συνεχίσουν να λειτουργούν ως business leaders.
*Στέλιος Κοσμίδης, manager
Πηγή: www.epixeiro.gr