Το σύνολο της οικονομικής πολιτικής θα υπηρετεί τον στόχο της ανάπτυξης, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών – Ανέφερε ότι δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέες ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία
Τους άξονες της πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών περιέγραψε ο Κωστής Χατζηδάκης, από το βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.
Ο υπουργός Οικονομικών επεσήμανε ότι «σήμερα γνωρίζουμε πως το ίδιο το εκλογικό αποτέλεσμα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μία ακόμα πιο δυναμική πορεία. Στις 25 Ιουνίου, επιλέγοντας τη Νέα Δημοκρατία ως κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως Πρωθυπουργό, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες έκαναν μία επιλογή Ευρώπης και κοινής λογικής. Και διέλυσαν τις όποιες αμφιβολίες σε σχέση με την πορεία της Ελλάδας».
1. Ανάπτυξη – Δουλειές – Εισόδημα
«Τι σχεδιάζουμε, λοιπόν; Με βάση το πιθανότερο οικονομικό σενάριο -με άλλα λόγια, αν δεν έχουμε κάποιο ακραίο και μεγάλης κλίμακας γεγονός σε παγκόσμιο επίπεδο- τότε μπορούμε με σχετική ασφάλεια να πούμε ότι στεκόμαστε μπροστά σε ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης. Σε αυτό το πλαίσιο, όπως τόνισε, «η βασική μας στόχευση θα είναι ανάπτυξη, νέες και καλύτερες δουλειές, μεγαλύτερο εισόδημα για τους Έλληνες και στήριξη των ευάλωτων».
Όπως διευκρίνισε, «αυτό δεν σημαίνει ότι υποτιμούμε άλλους επιμέρους στόχους. Όλα αυτά, όμως, τα συνδέουμε με την υπηρέτηση της βασικής μας στόχευσης: Ανάπτυξη, δουλειές, υψηλότερο εισόδημα, ουσιώδης κοινωνική πολιτική. Αυτή είναι η προτεραιότητα και η μέθοδος με την οποία θα δουλέψουμε. Γι’ αυτό και θα επιδιώξουμε να πετύχουμε τους στόχους για ανάπτυξη, μισθούς και απασχόληση στους οποίους αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός. Γι’ αυτό και η στήριξη των εξαγωγών θα συνεχιστεί».
Τόνισε επιπλέον ότι «ακούμε τις παρατηρήσεις για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Έχουν μεγάλη δόση υπερβολής. Καθώς, ένα σημαντικό μέρος της αύξησής του οφείλεται στις εποχικά αυξημένες τιμές του φυσικού αερίου και στην εισαγωγή πρώτων υλών, που αφού χρησιμοποιηθούν από τη βιομηχανία μας, γίνονται σε πολλές περιπτώσεις διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά. Ωστόσο, σε καμιά περίπτωση δεν θα αγνοήσουμε την πρόκληση η Ελλάδα να γίνει ολοένα και περισσότερο ανταγωνιστική, ολοένα και περισσότερο εξαγωγική».
Είπε επίσης ότι συγκριτικά πλεονεκτήματα της ελληνικής οικονομίας θα βρεθούν στο επίκεντρο της προσοχής της κυβέρνησης, όπως ο αγροδιατροφικός τομέας και η φαρμακοβιομηχανία. «Δεν μπορούμε να στηριζόμαστε μόνο στον τουρισμό, που προφανώς συμβάλλει πολύ θετικά στη χώρα. Μπορούμε, ωστόσο, να στηριχθούμε περισσότερο στη ναυτιλία και σε επενδύσεις Ελλήνων εφοπλιστών στη χώρα» επεσήμανε.
Τόνισε, δε, ότι μείζον θέμα επίσης είναι οι συγχωνεύσεις μικρών επιχειρήσεων με ενίσχυση των σχετικών κινήτρων, κάτι που όπως συμπλήρωσε, θα ωφελήσει τόσο τις ίδιες όσο και την ανταγωνιστικότητα. «Η πολιτική μας, επιπλέον, θα επιδιώκει συνεχώς να αποφεύγει πειρασμούς συνδεόμενους με την χωρίς βάση υπερκατανάλωση, που πληρώθηκε ακριβά στο παρελθόν» συνέχισε και συμπλήρωσε: «Έχουμε ήδη δεσμευτεί για αύξηση εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ έως το 2027 και 70% έως το 2030, με έμφαση στις εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας, καθώς και για αύξηση των επενδύσεων κατά 70% έως το 2027».
2. Δημοσιονομική σταθερότητα
Προϋπόθεση για κάθε θετικό αναπτυξιακό βήμα είναι η δημοσιονομική σταθερότητα, υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης, επισημαίνοντας ότι μία ανεύθυνη δημοσιονομική πολιτική θα μπορούσε να εκτροχιάσει την ανάπτυξη. Όπως εξήγησε, αξιόπιστη και υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική σημαίνει: Τήρηση των εθνικών δημοσιονομικών στόχων. Έμφαση στην επίτευξη λογικών πρωτογενών πλεονασμάτων. Και συνεχής προσπάθεια για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
«Υπογραμμίζω, λοιπόν – για να γίνει ακουστό τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό – ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να γίνει πολιτικός Άι Βασίλης. Θα δίνουμε αυτά που έχουμε. Όχι αυτά που δεν έχουμε. Όπως κάνουν όλες οι προηγμένες χώρες διεθνώς» επεσήμανε. Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, ισχύουν οι διεθνείς μας δεσμεύσεις για πρωτογενή πλεονάσματα 2,1% του ΑΕΠ το 2024, 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και 2,5% του ΑΕΠ το 2026, όπως περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας.
Αναφορικά με το δημόσιο χρέος οι στόχοι της κυβέρνησης είναι:
- Πρώτον, η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023, η οποία θα μειώσει το κόστος δανεισμού της οικονομίας, θα διευκολύνει τις επενδύσεις και θα αυξήσει τη ρευστότητα.
- Δεύτερον, η συνέχιση της πτωτικής πορείας του δημοσίου χρέους ώστε, να βρεθεί αρκετά κάτω του 140% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2027. Σε αυτή τη στρατηγική εντάσσεται και η απόφαση να αποπληρωθούν πρόωρα τα διμερή δάνεια του πρώτου μνημονίου.
- «Αναλόγως της διεθνούς συγκυρίας, στόχος μας για την επόμενη τετραετία, επίσης, είναι η σταθεροποίηση των ετήσιων δαπανών τόκων στα επίπεδα του εκάστοτε πρωτογενούς πλεονάσματος» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.
3. Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής
Για τον πόλεμο εναντίον της φοροδιαφυγής, είπε ότι «είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε τη θεωρία, πράξη. Αξιοποιώντας πρωτίστως τις σύγχρονες τεχνολογίες, οι οποίες επιτρέπουν όλες τις σχετικές διασταυρώσεις, χωρίς να μπορούν να εγερθούν αμφιβολίες για την ορθότητα των παρεμβάσεων». Αναφέρθηκε, δε, σε συγκεκριμένα μέτρα, σημειώνοντας ότι δρομολογείται έως και τους πρώτους μήνες του 2024:
- Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την επέκταση της χρήσης POS σε περισσότερα επαγγέλματα.
- Η υποχρέωση διαβίβασης στοιχείων από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας στην ΑΑΔΕ.
- Η πληρωμή προνοιακών επιδομάτων μέσω χρεωστικών καρτών.
Ακολουθούν εντός του 2024 ψηφιακά μέτρα όπως: - Η αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση των ελέγχων της ΑΑΔΕ, με αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών και,
- Η εισαγωγή κυρώσεων για τη μη-διαβίβαση στοιχείων στο MyDATA, ύστερα από μια εύλογη περίοδο προσαρμογής.
Παράλληλα, όπως τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, προχωρούν: - Η αναμόρφωση των τεκμηρίων διαβίωσης.
- Η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας.
- Ο υπερδιπλασιασμός των ελέγχων.
«Τέλος – το τονίζω – δεν είναι στις προθέσεις μας προχωρήσουμε σε νέες ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία. Έχουν νομοθετηθεί πρόσφατα τόσο η αναβίωση των 120 δόσεων για παλαιούς οφειλέτες όσο και οι 72 δόσεις για πιο πρόσφατους σχετικά οφειλέτες» σημείωσε και πρόσθεσε: «Καλώ, λοιπόν, όλους τους συμπολίτες μας που μπορεί να ωφεληθούν, να σπεύσουν μέχρι τέλος Ιουλίου και να αξιοποιήσουν την ευκαιρία. Άλλωστε, για τις 120 δόσεις, τι ζητά η Πολιτεία; Την καταβολή δύο μηνιαίων δόσεων, που, αυτομάτως αναβιώνουν ένα καθεστώς στο οποίο την πρόσβαση έχασαν. Ας σπεύσουν, λοιπόν, να τακτοποιήσουν τις σχετικές εκκρεμότητες με προφανή για τους ίδιους οφέλη».
4. Φοροελαφρύνσεις και ενίσχυση εισοδημάτων
Ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε ότι «με το νομοσχέδιο που θα καταθέσουμε προς ψήφιση εντός του Ιουλίου κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας, να στηρίζουμε έμπρακτα το διαθέσιμο εισόδημα και να μειώσουμε τη φορολογική επιβάρυνση για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, όταν μας το επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά. Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται προεκλογικές μας δεσμεύσεις, όπως σημείωσε ο Πρωθυπουργός».
«Πέραν όσων ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θέλω να σημειώσω τα ακόλουθα: Ο μέσος δημόσιος υπάλληλος θα έχει όφελος που θα ανέρχεται σε 1.292 ευρώ μικτά το χρόνο. Ενώ, αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023 (κατάργηση ειδ. εισφοράς αλληλεγγύης, κατάργηση ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων κλπ.) τότε το όφελος για το μέσο δημόσιο υπάλληλο αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά το χρόνο» τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
Όπως πρόσθεσε, σε αυτό το πλαίσιο, κάθε Δημόσιος Υπάλληλος θα έχει μία αύξηση 70 ευρώ μηνιαίως, το επίδομα τέκνων αυξάνεται από 20 έως 50 ευρώ, και το επίδομα θέσης ευθύνης αυξάνονται 30%.
Επιπλέον, είπε πως προωθούνται ειδικές ρυθμίσεις μισθολογικών αυξήσεων για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, και για τα μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων.
«Κοντολογίς, οι δημόσιοι υπάλληλοι που θα ωφεληθούν αναλογικά περισσότερο θα είναι οι χαμηλόμισθοι, εκείνοι που έχουν παιδιά και όσοι λαμβάνουν επίδομα θέσης ευθύνης. Στις υπόλοιπες δεσμεύσεις που θα υλοποιηθούν με αυτό το νομοσχέδιο, αναφέρθηκε στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στο σημείο αυτό να τονίσω, πως η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διέθεσε σημαντικούς πόρους για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών απέναντι στην πληθωριστική κρίση, στήριξη που συνεχίζεται με τo market pass. Σήμερα βλέπουμε: Τον ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού να μειώνεται -στο 1,8% για τον Ιούνιο σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ- την Ελλάδα να βρίσκεται 4η από το τέλος στην ΕΕ στον πληθωρισμό, ενώ και στον πληθωρισμό τροφίμων βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παρόλα αυτά, θα χρησιμοποιηθεί κάθε δυνατότητα τόσο στο επίπεδο των ελέγχων της αισχροκέρδειας όσο και στο επίπεδο της ενίσχυσης του ανταγωνισμού. Τα δυο αυτά εργαλεία είναι από τα βασικότερα που διαθέτει κάθε οργανωμένη Πολιτεία» σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών.
5. Τραπεζικό σύστημα – Κεφαλαιαγορά
Ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι μία από τις κυριότερες προκλήσεις είναι η αντιμετώπιση της ψαλίδας μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων, μέσα από πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό. Μεταξύ αυτών είναι:
- Η επέκταση της παροχής τραπεζικής πίστης, δηλαδή δανείων, από μη-τραπεζικά ιδρύματα με βάση βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
- Και η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των τόκων των εντόκων γραμματίων και των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου. Ώστε τα ομόλογα Δημοσίου να αποτελέσουν εναλλακτική επιλογή τοποθέτησης των κεφαλαίων.
«Είναι δύο μέτρα που ενισχύουν τον ανταγωνισμό και θα λειτουργήσουν υπέρ των καταθετών» επεσήμανε ο υπουργός Οικονομικών.
Ανέφερε επιπλέον ότι μία δεύτερη πρόκληση είναι η αντιμετώπιση του ζητήματος των κόκκινων δανείων. Γι’ αυτό το λόγο, πρώτον, προωθείται ένα πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers. «Με υποχρέωση να τηρούν και να παρέχουν προσωποποιημένη πληροφόρηση προς τους οφειλέτες για το σύνολο της οφειλής τους, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο και άλλες συναφείς πληροφορίες. Και με ποινές όταν δεν παρέχουν σαφή και έγκαιρη ενημέρωση στους οφειλέτες. Κανόνες, λοιπόν, πληροφόρησης και διαφάνειας» σημείωσε ο υπουργός.
«Δεύτερον, μελετούμε νέες βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό, στον οποίο έχει ήδη σημειωθεί πρόοδος, ώστε οι διαδικασίες να είναι λιγότερο γραφειοκρατικές και ταχύτερες προς όφελος όλων των εμπλεκομένων» συνέχισε και πρόσθεσε: «Μιλώντας για το τραπεζικό σύστημα, σημειώνω ότι θα χρησιμοποιήσουμε το πρόγραμμα Ηρακλής, έτσι ώστε μέσα στο πλαίσιο των κανόνων που τίθενται από τους θεσμούς της Ε.Ε. να αντιμετωπιστούν οι όποιες τυχόν εκκρεμότητες υπάρχουν ακόμα, προς όφελος, τελικά, της υγείας του τραπεζικού συστήματος».
Στόχος παραμένει, επίσης η απομείωση της συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στο τραπεζικό σύστημα, εξέλιξη που θα στείλει διεθνώς ένα μήνυμα δυναμικής πορείας των ελληνικών τραπεζών, επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης, ενώ πρόσθεσε ότι «βασική προτεραιότητά μας είναι, επίσης, η ενίσχυση του ρόλου και του πλαισίου λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς. Θα εστιάσουμε σε μια σειρά πρωτοβουλιών που θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του Χρηματιστηρίου και στην προσέλκυση σε αυτό νέων εταιρειών, όπως:
- Η μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2%.
- Η μείωση κατά 50% του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών.
- Τα κίνητρα για την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως η έκπτωση των δαπανών εισαγωγής κατά 100% από τον φόρο».
6. Ευρωπαϊκοί πόροι/ Δημόσιες επενδύσεις
Σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς πόρους και τις δημόσιες επενδύσεις, έκανε λόγο για μια ιστορική ευκαιρία για τη χώρα, καθώς όπως τόνισε, έχουμε στη διάθεσή μας πόρους χωρίς προηγούμενο. Ανέφερε ότι «στο Ταμείο Ανάκαμψης στο οποίο η προσπάθεια είναι εμπροσθοβαρής, θα κινηθούμε με τους πιο γρήγορους ρυθμούς για να αξιοποιήσει η Ελλάδα μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία».
7. Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας
Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας σημαίνει έσοδα για το Δημόσιο και ανάπτυξη για τη χώρα επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης. Όπως ανέφερε, «ως Υπουργείο, θα επιδιώξουμε μία ολιστική προσέγγιση που θα συνδυάζει τις δικές μας αρμοδιότητες με τις αρμοδιότητες της ΕΕΣΥΠ, σεβόμενοι πάντοτε το ρόλο της. Γι’ αυτό άλλωστε και ιδρύθηκε και χωριστή Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας».
«Σε αυτό το πλαίσιο, επιδιώκουμε τον ριζικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΕΤΑΔ, της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου. Θα το πετύχουμε με την εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης του πλούσιου χαρτοφυλακίου της, προς όφελος του Δημοσίου και των πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρω το παραλιακό μέτωπο της Αττικής και τα χιονοδρομικά κέντρα, καθώς και τα δύο θα μπορούσαν να δώσουν πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη και στην αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος» τόνισε.
«Μιλώντας, επίσης, για την ΕΕΣΥΠ, σημασία έχει επίσης η αξιοποίηση και των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Καλαμάτας, έχοντας φυσικά υπόψη και τα πολύ θετικά αποτελέσματα του πρώτου κύματος αξιοποίησης» σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών.
Όσον αφορά το ΤΑΙΠΕΔ βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, όπως τις περιέγραψε ο υπουργός Οικονομικών, είναι:
- Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
- Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.
- Οι διαγωνισμοί παραχώρησης της εκμετάλλευσης περιφερειακών λιμανιών – όπως του Ηρακλείου και του Βόλου.
- Όλα τα αναγκαία βήματα για την είσοδο του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο.
Πηγή: www.naftemporiki.gr