Οι διεθνείς και εγχώριες μακροοικονομικές -και όχι μόνο- προκλήσεις επηρεάζουν σήμερα τις επιχειρήσεις. Πληθωρισμός, μείωση της αγοραστικής δύναμης, αλλαγή κουλτούρας και καταναλωτικών συνηθειών επαναπροσδιορίζουν τις τάσεις και τις προοπτικές της αγοράς. Αλλάζουν την στρατηγική και τους στόχους που θέτει μια επιχείρηση…

Το ίδιο ισχύει και για υφιστάμενα και μελλοντικά δίκτυα franchise. Τις επιδιώξεις και τα πλάνα ενός franchisee ή ενός franchisor που βλέπει την «μεγαλύτερη εικόνα» της αλυσίδας τους.

Σήμερα δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς σημαντικές παραμέτρους -ειδικά σε τομείς του λιανεμπορίου- που επηρεάζουν τα δίκτυα franchise. Όπως:

Η συνεχής άνοδος των online πωλήσεων μπορεί να επηρεάσει franchise λιανικής που δεν έχουν προσαρμοστεί – ενσωματώσει διαδικασίες ώστε μεγάλο μέρος του τζίρου τους να προέρχεται από εκεί.

Σε αυτό το πλαίσιο, η τεχνολογική αναβάθμιση των αλυσίδων απαιτεί πλέον επιτακτική ανάγκη και κάθε αλυσίδα franchise θα πρέπει να υιοθετεί τα σύγχρονα εργαλεία σήμερα.

Σε κάθε περίπτωση η αύξηση του κόστους δεν σχετίζεται μόνο με τις πληθωριστικές πιέσεις που επηρεάζουν αρνητικά πράγματι το πορτοφόλι των καταναλωτών (δηλαδή τα εν δυνάμει έσοδα μιας επιχείρησης), αλλά και με άλλα πάγια έξοδα μιας αλυσίδας. Για παράδειγμα, ενοίκια και άλλα λειτουργικά έξοδα μπορούν να ασκήσουν πιέσεις στην κερδοφορία μιας αλυσίδας franchise. Πόσο μάλλον αν σκεφτεί κανείς τη συνεχή άνοδο των τιμών στα ακίνητα: Είναι αλήθεια πως οι μεγαλύτερες αλυσίδες franchise αναζητούν σχεδόν πάντα ακίνητα υψηλής προβολής!

Μεγάλος είναι και ο προβληματισμός σε όλη την αγορά για την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει την ικανότητα των επιχειρήσεων franchise λιανικής να παρέχουν ποιοτική εξυπηρέτηση στους πελάτες.

Την ίδια ώρα, οι καταναλωτικές τάσεις είναι συνεχώς μεταβαλλόμενες και οι πιο πετυχημένες προσαρμογές (marketing, στοχευμένες πωλήσεις, διαφοροποίηση) θα μπορέσουν να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα ώστε μια αλυσίδα franchise να θεωρηθεί επιτυχημένη.

Πρόσω ολοταχώς για το επιχειρηματικό βήμα…
Η συμμετοχή σε ένα δίκτυο franchise αποτελεί σίγουρα ένα επιχειρηματικό βήμα με προοπτικές. Με τη μέθοδο του franchise έχουν αναπτυχθεί μια σειρά από κορυφαία brands σε όλους τους κλάδους της οικονομίας: εστίαση – υγειονομικού ενδιαφέροντος αλυσίδες, ένδυση – υπόδηση, εκπαίδευση, τρόφιμα – ποτά, οικιακοί εξοπλισμοί και πολλά άλλα.

Κανείς δεν εγγυάται την επιτυχία (σε τίποτα) όμως η μέθοδος του franchise δίνει την ευκαιρία για συμμετοχή σε μια αγορά με ένα brand που έχει ή αναπτύσσει περαιτέρω παρουσία με προϊόντα και υπηρεσίες που έχει γνωρίσει το καταναλωτικό κοινό.

Παράλληλα, η υποστήριξη έρχεται εξ αρχής: με διαδικασίες, δομές και δοκιμασμένες πολιτικές marketing, ενώ ο νέος επιχειρηματίας «καρπώνεται» την αναγνωσιμότητα ενός πετυχημένου ή ανερχόμενου brand στην αγορά που δραστηριοποιείται.

Σε αυτό το πλαίσιο βέβαια ο εν δυνάμει franchisee (νέος επιχειρηματίας) θα πρέπει να έχει κατά νου συγκεκριμένα ερωτήματα προς απάντηση. Να έχει σαφή εικόνα για να μπορεί να σχεδιάσει με αποτελεσματικά το επιχειρηματικό του πλάνο. Ενδεικτικά:

  • Είναι χρήσιμο να ξέρει κανείς πόσο καιρό αναπτύσσεται μια εταιρεία με την μέθοδο του franchise. Ποια είναι τα μεγέθη σε βάθος τριετίας – πενταετίας. Πόσα καταστήματα ανοίγει το χρόνο (είτε ιδιόκτητα είτε όχι) και πόσο ευχαριστημένοι μπορεί να είναι άλλοι franchisees
  • Πόσο μεγάλο είναι το κόστος της επένδυσης, τι προσφέρει και πώς η εταιρεία. Υπάρχει συνεχής υποστήριξη σε επίπεδο συνεχούς εκπαίδευσης και marketing ενεργειών. Ποια είναι τα πιθανά έξτρα κόστη και τα royalties;
  • Είναι σαφής η εμπορική πολιτική; τι γίνεται με προμηθευτές, όρους/ευελιξία πληρωμών, στόχοι πωλήσεων (και αν δεν επιτευχθούν) ή άλλες δεσμεύσεις;
  • Ποιες είναι οι διεθνείς και εγχώριες τάσεις στον κλάδο. Ποιοι οι μεγάλοι «παίκτες» – ανταγωνιστές στην αγορά. Υπάρχουν άλλες μελέτες και στοιχεία για τον κλάδο ή την περιοχή που θέλει κανείς να δραστηριοποιηθεί;

Πηγή: www.epixeiro.gr