Ψηφιακό δελτίο αποστολής: Στην τελική ευθεία εφαρμογής για χιλιάδες επιχειρήσεις από 1η Δεκεμβρίου.

Το βάρος πέφτει αρχικά στα αγροτικά προϊόντα και τα οικοδομικά υλικά όπου έχουν εντοπιστεί αρκετά κρούσματα φοροδιαφυγής

Νέα δεδομένα στη διαδικασία ελέγχου των διακινούμενων προϊόντων, καθώς μέχρι πρότινος αποστέλλονταν στο myDATA ως απλά τιμολόγια, χωρίς ωστόσο να ενημερώνονται τα ηλεκτρονικά βιβλία για τα είδη και τις ποσότητες των προϊόντων που διακινούνται δημιουργεί η υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής από την 1η Δεκεμβρίου σε σειρά επιχειρήσεων.

Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται όχι μόνο ο περιορισμός της φοροδιαφυγής αλλά απλοποιείται ο τρόπος τεκμηρίωσης και παρακολούθησης των συναλλαγών από τη μεριά των επιχειρήσεων. Το νέο σύστημα θα καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τη διακίνηση των αγαθών μέσω της αξιοποίησης των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων.

Το βάρος πέφτει αρχικά στα αγροτικά προϊόντα και τα οικοδομικά υλικά όπου έχουν εντοπιστεί αρκετά κρούσματα φοροδιαφυγής. Στο πλαίσιο αυτό ήδη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προχώρησε στην αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων σε 155.415 εξατομικευμένες επιχειρήσεις, οι οποίες υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA από την 1η Δεκεμβρίου.

Η εφαρμογή θα πραγματοποιηθεί σε δύο στάδια. Στο πρώτο εντάσσονται:

οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από διακόσιες χιλιάδες ευρώ (200.000 €), καθώς και
επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς:
– ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα),

– φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων,

– οικοδομικών υλικών,

– παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.

Ο πίνακας με τους σχετικούς Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας που εντάσσονται ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων :

Ο πίνακας με τους σχετικούς Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας που εντάσσονται ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων :



Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής

Tο χρονοδιάγραμμα τόσο της προαιρετικής εφαρμογής, όσο και της υποχρεωτικής έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης από τις υπόχρεες επιχειρήσεις είναι το εξής:

Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 30/11, υποχρεωτικά από 1/12/2024

Έως και τις 30/11/2024 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή της Α΄ φάσης για τις επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου (τζίρος πάνω από 200.000€ ή συγκεκριμένοι κλάδοι). Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/12/2024.
Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025

Έως και τις 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής. Για τις επιχειρήσεις αυτές καθίσταται υποχρεωτική από 1η Απριλίου 2025.
Επίσης από 1/1/2026 θα διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.

Εξαιρέσεις
Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:

  • Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).
  • Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
  • Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
  • Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
  • Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.

Ραλλού Αλεξοπούλου

Πηγή: www.naftemporiki.gr