«Μοντέλο ΕΦΚΑ» στην ΑΑΔΕ με 3 υποδιοικητές και ιδιώτες μάνατζερ από την αγορά.
Τι αλλάζει το 2025 – Προς ανανέωση θητείας άλλα 5 χρόνια για τον Γιώργο Πιτσιλή στην Ανεξάρτητη Αρχή
«Νέα ΑΑΔΕ» γεννιέται το 2025. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων αλλάζει, ανασχεδιάζεται οργανωτικά και αναπτύσσεται σε νέες βάσεις, με στόχο την ολοκληρωτική εξέλιξή της σε πλήρη σύγχρονο μηχανισμό, με βάση ιδιωτικά και διεθνή πρότυπα. Εφαρμόζοντας «μοντέλο ΕΦΚΑ» και στην ΑΑΔΕ, η κυβέρνηση φέρνει νόμο που θα προβλέπει τρεις θέσεις υποδιοικητών κάτω από τη θέση του διοικητή, αλλά και τη δυνατότητα επιλογής στελεχών διοίκησης από την αγορά.
Παράλληλα, θα επεκτείνει και τη θητεία του Διοικητή της ΑΑΔΕ, καθώς ο Γιώργος Πιτσιλής βρίσκεται στο «τιμόνι» της Ανεξάρτητης Αρχής από το 2017, αλλά το ισχύον πλαίσιο προβλέπει δυνατότητα μόνο μίας ανανέωσης (έως δύο θητείες). Με το ισχύον πλαίσιο, η θητεία του έληγε (έχει ήδη λάβει μία ανανέωση). Αλλά με την αλλαγή που προανήγγειλε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης για τις αλλαγές στο φορολογικό, θα επιτρέπεται και δεύτερη ανανέωση, δηλαδή και μία ακόμη (3η) θητεία.
Το μέλλον της ΑΑΔΕ
Από το 2017 που η ΑΑΔΕ διαδέχθηκε τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων που υπήρχε από 2013, ο φορολογικός μηχανισμός αυτονομήθηκε από το υπουργείο Οικονομικών. Στα χρόνια αυτά κατοχύρωσε τη θεσμική του ανεξαρτησία, πέρασε στην ψηφιακή εποχή δηλώσεων και εξυπηρέτησης, ενώ επαύξησε την εισπρακτική και ελεγκτική δύναμη «πυρός» που διαθέτει.
Επισημαίνοντας «ποια ήταν η εικόνα πριν 8 χρόνια και ποια είναι σήμερα», ο Κωστής Χατζηδάκης αναγνώρισε τη συμβολή του κυρίου Πιτσιλή στην επιτυχία του θεσμού. Όπως τόνισε πάντως, ο διορισμός Διοικητή θα πρέπει να λάβει και την έγκριση και του Συμβουλίου Διοίκησης της ΑΑΔΕ.
Ωστόσο αλλάζει και ο ρόλος του Διοικητή, σε σχέση με το τι ισχύει σήμερα. Ο υπουργός υπογράμμισε τρεις μεγάλες αλλαγές που έρχονται στην δομή και οργάνωση της ΑΑΔΕ. Με το νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί τον Νοέμβριο:
- θα δημιουργηθούν 3 θέσεις υποδιοικητών, που σήμερα δεν υπάρχουν (προβλέπεται μόνο η θέση του Διοικητή) στα πρότυπα της ΤτΕ και του ΕΦΚΑ. Οι υποδιοικητές θα αναλάβουν συγκεκριμένους τομείς αρμοδιότητας ο καθένας: (α) την οργάνωση των λειτουργιών της, (β) τις νομικές υποθέσεις και (γ) τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ΑΑΔΕ.
- επέρχεται ανακατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ του Διοικητή και του Συμβουλίου Διοίκησης. Το Συμβούλιο θα ασκεί τον θεσμικό έλεγχο του Διοικητή και των Υποδιοικητών, ενώ θα συντάσσει και ετήσια αξιολόγηση του έργου του, με βάση και τους δεσμευτικούς δείκτες επίτευξης στόχων κλπ που θα καθορίζονται -για πρώτη φορά- στο νέο Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για τα έτη 2025-2029. Σήμερα προβλέπεται λογοδοσία της ηγεσίας της ΑΑΔΕ μόνον προς τον υπουργό Οικονομικών και στη Βουλή των Ελλήνων.
- για πρώτη φορά θα προβλέπεται επίσης, στο πλαίσιο της νέας δομής της ΑΑΔΕ, η δυνατότητα πρόσληψης στελεχών (δηλαδή ορισμένων διευθυντών ή γενικών διευθυντών) και από τον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, θα μπορεί να υπάρξει πρόσληψη στελεχών από την αγορά για θέσεις π.χ. διευθυντών Πληροφορικής ή άλλων τομέων, αλλά όχι εφοριακών ή τελωνειακών υπαλλήλων.
Σήμερα η ΑΑΔΕ στελεχώνεται με προσωπικό 11.060 ατόμων (εφοριακούς, τελωνειακούς, χημικούς, διοικητικούς κ.λπ.) τα οποία εργάζονται, αποκλειστικά, είτε ως μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι, είτε ως υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου.
ΚΩΣΤΗΣ ΠΛΑΝΤΖΟΣ
Πηγή: www.protothema.gr