Ψηφιακή Κάρτα: Τσουχτερά πρόστιμα – Η επέκταση σε βιομηχανία και λιανεμπόριο φέρνει σαρωτικούς ελέγχους
Το «ποινολόγιο» που έχει θεσμοθετηθεί είναι συγκεκριμένο και καθορίζει εξαρχής το ποσό του προστίμου, ανά είδος παράβασης
Πρόστιμα που ξεκινούν από τα 600 και φτάνουν έως και τα 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο και ανά παράβαση, έχουν προβλεφθεί για περιπτώσεις όπου δεν θα πραγματοποιείται ορθή χρήση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Με δεδομένο ότι από την 1η Ιουλίου, όπως έχει δεσμευτεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, λήγει η «περίοδος χάριτος» και δύο μεγάλοι κλάδοι της Οικονομίας, η βιομηχανία και το λιανεμπόριο, εντάσσονται σε αυτό το μοντέλο καθορισμού του ωραρίου απασχόλησης, ασφαλώς και δημιουργεί αυξημένες απαιτήσεις για την ορθή εφαρμογή του μέτρου.
Ήδη στην Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας (ΑΑΕΕ) προετοιμάζονται ώστε να εντείνουν τους ελέγχους τους, ειδικά για περιπτώσεις που αφορούν στην εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας. Το γεγονός ότι αναμένεται να προστεθούν στο σύστημα καταγραφής του καθημερινού ωραρίου απασχόλησης, άλλες 150.000 επιχειρήσεις, αρκετές από τις οποίες είναι μικρομεσαίες, με περισσότερους από 600.000 εργαζόμενους αυξάνει και τον κίνδυνο να πραγματοποιηθούν λάθη, που θα επιφέρουν τσουχτερά πρόστιμα. Αξίζει να επισημανθεί ότι παράλληλα με την επέκταση της χρήσης της Ψηφιακής Κάρτας, θα ενεργοποιηθεί και η εξελιγμένη μορφή του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, το λεγόμενο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Το «ποινολόγιο» που έχει θεσμοθετηθεί είναι συγκεκριμένο και καθορίζει εξαρχής το ποσό του προστίμου, ανά είδος παράβασης. Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι τα πρόστιμα γίνονται πραγματικά δυσβάσταχτα, καθώς αφορούν κάθε περίπτωση εργαζόμενου χωριστά, για τον οποίο δεν εφαρμόστηκε σωστά η Ψηφιακή Κάρτα.
Πιο αναλυτικά, η μη ορθή χρήση της Ψηφιακής Κάρτας, καθώς και η μη υποβολή των απαραίτητων στοιχείων που πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους, οι υπηρεσίες του συστήματος «Εργάνη», σχετικά με την απασχόληση του προσωπικού, επισείει τις εξής ποινές:
- Για μη ενεργοποίηση ψηφιακής κάρτας εργαζομένου (πρόστιμο 10.500 ευρώ).
- Περίπτωση μη υποβολής των στοιχείων της ψηφιακής κάρτας εργαζομένου για την πραγματική έναρξη, ή για την πραγματική λήξη της απασχόλησης (πρόστιμο 3.000 ευρώ).
- Τυχόν λάθος υποβολή στοιχείων της ψηφιακής κάρτας εργαζομένου, τα οποία θα διαπιστωθεί ότι τελούν σε απόκλιση με την πραγματική έναρξη ή την πραγματική λήξη της απασχόλησης (πρόστιμο 3.000 ευρώ).
- Εφαρμογή ευέλικτου ωραρίου σε εργαζόμενους, για τους οποίους όμως θα διαπιστωθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου ότι δεν έχει ενεργοποιηθεί ούτε η ευέλικτη προσέλευση, που προβλέπεται στην ψηφιακή κάρτα εργασίας (πρόστιμο 2.000 ευρώ).
- Τα στοιχεία της Ψηφιακής Κάρτας θα πρέπει να διατηρούνται ανέπαφα για όλους τους εργαζόμενους μιας επιχείρησης, για χρονικό διάστημα μιας δεκαετίας. Εάν διαπιστωθεί, σε έλεγχο που θα πραγματοποιηθεί ότι δεν τηρήθηκε αυτή η υποχρέωση από την πλευρά της επιχείρησης, τότε θα θεωρηθεί ότι παρεμποδίζεται η εν λόγω διαδικασία. Ακόμα χειρότερα εάν υπάρχει εργατική διαφορά, δεν θα είναι εφικτό να γίνει η απαραίτητη επαλήθευση σχετικά με τις οικονομικές απαιτήσεις του κάθε εργαζόμενου. (πρόστιμο 4.000 ευρώ).
- Εάν υπάρχουν μεταβολές, ως προς την ανάληψη της υπηρεσίας για τον κάθε εργαζόμενο, αυτές θα πρέπει να δηλώνονται στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗΕάν κάτι τέτοιο δεν συμβεί έγκαιρα και εμπρόθεσμα από την επιχείρηση, το πρόστιμο που επιβάλλεται ανέρχεται σε 2.000 ευρώ ανά περίπτωση.
- Σε εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης θα πρέπει οι επιχειρήσεις να δηλώνουν, σε περίπτωση μεταβολής χρόνου εργασίας, νέο ηλεκτρονικό έντυπο που αφορά την «Οργάνωση Χρόνου Εργασίας». Αν δεν το πράξουν το πρόστιμο είναι 600 ευρώ.
- Σε εργαζόμενους μερικής απασχόλησης, εάν υπάρξει μεταβολή ως προς το χρόνο εργασίας, θα πρέπει προγενέστερα να υποβληθεί από την επιχείρηση νεότερη δήλωση «Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας». Στην περίπτωση που δεν συμβεί κάτι τέτοιο το πρόστιμο ανέρχεται στα 2.000 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι, εδώ και μία διετία που η Ψηφιακή Κάρτα έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται, αξιοποιείται υποχρεωτικά στους εξής κλάδους: Τράπεζες, supermarket, εταιρίες φύλαξης και ιδιωτικής ασφάλισης και ΔΕΚΟ μεταφορών (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Σταθερές Συγκοινωνίες, ΟΣΥ, ΟΑΣΑ, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Αττικό Μετρό, Κτιριακές Υποδομές, Εγνατία Οδός, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, Hellenic Train και Ελληνική Εταιρία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού).
Βασίλης Αγγελόπουλος
Πηγή: www.naftemporiki.gr