Πώς η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας «DAC 7» θα λειτουργήσει ενάντια στη φοροδιαφυγή

Δίχτυ για τη σύλληψη της φοροδιαφυγής που διαπράττουν Έλληνες και άλλοι Ευρωπαίοι φορολογούμενοι, μη δηλώνοντας στις φορολογικές αρχές όλα τα εισοδήματά τους από παροχές υπηρεσιών και πωλήσεις αγαθών που διενεργούν μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες, απλώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση σε όλα τα κράτη-μέλη της.

Στο στόχαστρο μπαίνουν όλες οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και πωλήσεων αγαθών που δραστηριοποιούνται μέσα από γνωστές ψηφιακές πλατφόρμες πραγματοποιώντας μέσω αυτών -εξ αποστάσεως και με ψηφιακό τρόπο- δισεκατομμύρια συναλλαγές στην Ε.Ε.

Στοιχεία για πλήθος ηλεκτρονικών συναλλαγών πληρωμής υπηρεσιών που πρόκειται να παρασχεθούν ή παρασχέθηκαν, καθώς και για πλήθος ηλεκτρονικών συναλλαγών αγοράς αγαθών, όπως π.χ. για πληρωμές μισθωμάτων σε περιπτώσεις ενοικιάσεων κατοικιών ή αυτοκινήτων, πληρωμές εξόδων διαμονής σε ξενοδοχεία, πληρωμές αγορών προϊόντων κ.λπ. θα αποστέλλονται στις αρμόδιες φορολογικές αρχές από τις ψηφιακές πλατφόρμες μέσω των οποίων πραγματοποιούνται οι συγκεκριμένες συναλλαγές.

Έτσι τα έσοδα των επιχειρήσεων που παρέχουν τις υπηρεσίες ή πωλούν τα προϊόντα θα είναι εκ των προτέρων γνωστά στις φορολογικές διοικήσεις των κρατών-μελών, για να μπορούν να τα διασταυρώνουν με τα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων που υποβάλλουν οι επιχειρήσεις και να διαπιστώνουν, σε κάθε περίπτωση, εάν το σύνολο των εισπραχθέντων εσόδων έχει δηλωθεί.

Με τον τρόπο αυτό θα καταστεί δυνατός ο εντοπισμός και η φορολόγηση όλων των εισοδημάτων που αποκτούν οι Έλληνες και οι λοιποί Ευρωπαίοι φορολογούμενοι από παροχές υπηρεσιών ή πωλήσεις προϊόντων οι οποίες διενεργούνται από ψηφιακές πλατφόρμες.

Η ενσωμάτωση της οδηγίας
Συγκεκριμένα, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Χάρης Θεοχάρης παρουσίασαν χθες στο υπουργικό συμβούλιο τη νομοθετική ρύθμιση για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/514 του Συμβουλίου σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας.

Με τις νέες διατάξεις ενισχύεται η συνεργασία μεταξύ των φορολογικών αρχών των χωρών-μελών της Ε.Ε. και διευκολύνονται οι έλεγχοι για τον εντοπισμό των εισοδημάτων που αποκτώνται μέσω των ψηφιακών πλατφορμών, που δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως μισθώσεις ακινήτων και μέσων μεταφοράς, παροχή προσωπικών υπηρεσιών, πώληση αγαθών κ.ά.

Για πρώτη φορά ορίζεται υποχρέωση των πλατφορμών να συλλέγουν στοιχεία από τους πωλητές ή εκμισθωτές, που τις αξιολογούν και διαβιβάζουν τα στοιχεία αυτά στις φορολογικές αρχές. Επίσης, προβλέπεται και η διενέργεια κοινών ελέγχων από μικτά συνεργεία αποτελούμενα από ελεγκτές δύο κρατών-μελών.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι: Οι πλατφόρμες θα διαβιβάζουν τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο – επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, αριθμός τραπεζικού λογαριασμού κ.ά.) του πωλητή, το ύψος του εισοδήματος που απέκτησε ο πωλητής, τις προμήθειες που κατέβαλε κ.ά. στη φορολογική αρχή όπου έχει την έδρα του ο πωλητής.

Τα στοιχεία θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά μέσω του υφιστάμενου κοινού δικτύου επικοινωνιών (CCN) που έχει αναπτύξει η Ένωση. Αν πρόκειται για μισθώσεις ακινήτων, θα διαβιβάζονται επιπλέον οι ημέρες που διήρκησαν αυτές, οι υπηρεσίες που παρασχέθηκαν και η διεύθυνση του ακινήτου.

Με βάση τα στοιχεία αυτά θα μπορούν να γίνονται διασταυρώσεις των εισοδημάτων που δήλωσαν οι πωλητές με εκείνα που καταγράφηκαν στις πλατφόρμες.

Οι έλεγχοι δεν θα περιορίζονται στις διασυνοριακές πωλήσεις, αλλά αφορούν προφανώς και τις υπηρεσίες που παρέχονται από αγοραστές και πωλητές που είναι κάτοικοι της ίδιας χώρας και πραγματοποίησαν μια συναλλαγή μέσω ψηφιακής πλατφόρμας. Η καταγραφή των στοιχείων πωλητών και των παρόχων υπηρεσιών που ήταν ενεργοί την 1η Ιανουαρίου 2023 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως την 31η Δεκεμβρίου 2024.

Πηγή: www.naftemporiki.gr